Starditoetus

Taotlemine:

Avatud 

Sihtgrupp: 

alustavale ettevõtjale, kelle ettevõtte asutamisest ei ole möödas rohkem kui 24 kuud.

Starditoetuse abil soovime toetada arengupotentsiaaliga, alustavate ettevõtete loomist, mille kaudu laiendatakse piirkondlikku ettevõtlust ja eksportijate ridu.

Toetuse saamisel on ettevõttel kohustus saavutada tulemused, milleks on töökohtade loomine ja müügitulu kasv.

In English: Start-up grant (109.68 KB, PDF)

по русскиСтартовое пособие (119.42 KB, PDF)

 

 

 

Maksimaalne toetus 15 000 EUR


Toetuse osakaal projekti maksumusest on maksimaalselt 80%, omafinantseering vähemalt 20%.

 

E-toetus keskkond


 

 

Kogueelarve

8 100 000 €

 

Eesmärk

Aidata alustaval ettevõtjal käivitada ettevõte äriplaanis kirjeldatud viisil ja jõuda soovitud tulemuseni.

 

Tulemused

Aastaks 2023 on kõikide projektide peale kokku loodud 1000 uut töökohta.

 

 

Tingimused

  • Toetust reguleeriv määrus asub siin.

  • Ettevõte on tegutsenud kuni 24 kuud.

  • Ettevõte peab olema äriregistrisse kantud äriühing.

  • Puudub seotus teiste sama valdkonna ettevõtetega.

  • Juriidilise isiku osalus ettevõttes ei ületa 25%.

  • Ettevõtte töötajate arv on väiksem kui 10.

  • Ettevõte ei ole eelnevalt saanud EAS-i stardi- ja/või kasvutoetust.

  • Taotluse esitamisele eelneva majandusaasta müügitulu ega bilansimaht ei tohi ületada 80 000 eurot.

  • Suunatud rahvusvahelistumisele ja töökohtade loomisele, kui ettevõte tegutseb Tallinna linnas.

  • Suunatud töökohtade loomisele, kui ettevõte tegutseb väljaspool Tallinna linna.

  • Juhul kui ettevõtte osanikud on eelnevalt Töötukassast toetust saanud, siis on Töötukassa alustava ettevõtja projekt edukalt lõpule viidud.

  • Ettevõtte vähese tähtsusega abi ei ületa 200 000 eurot.

  • Ettevõtte müügitulu peab teisel majandusaastal pärast projekti abikõlblikkuse perioodi lõppu ulatuma 80 000 euroni.

  • Ettevõte kohustub looma kaks uut töökohta  - üks hiljemalt esimesel kuul pärast projekti abikõlbliku perioodi lõppu, teine  aasta pärast projekti abikõlbliku perioodi lõppu. Töötajale makstav brutopalk on toetuse taotluse esitamise kuupäevale vahetult eelnevaks 01. juuliks Statistikaameti avaldatud aasta keskmisest brutokuupalgast vähemalt 50 protsenti (01.07.2019 655,00 eurot).

Taotleda ei saa järgmiste valdkondade ettevõtted (39.99 KB, PDF).

Vastused korduma kippuvatele küsimustele leiad siit (65.75 KB, PDF).

Iga taotleja, kes on saanud toetust Euroopa Regionaalarengu Fondist, peab avalikkust toetuse saamisest teavitama, kasutades selleks Euroopa Regionaalarengu Fondi logo. Palun tutvuge toetustest teavitamise juhendi ja logodega.

Toetatavad tegevused

  • Materiaalse põhivara soetamine. Materiaalse põhivara üksiku eseme maksumuseks peab olema vähemalt 100 eurot ning kasutusiga vähemalt 3 aastat. Vara müüjaks peab olema juriidiline isik, kelle tegevusalaks on viimase aasta jooksul olnud soetatava põhivara müük.
  • Transport, seadistamine ja paigaldus. Toetusega soetatava materiaalse põhivaraga seotud transpordi, paigaldamise ja seadistamise kuludeks.
  • Turundus. Projekti eesmärkide elluviimiseks vajalike turundustegevuste läbiviimiseks. Teenuse müüjaks peab olema juriidiline isik, kelle tegevusalaks on viimase aasta jooksul olnud hinnapakkumises toodud teenuste müük. Ei saa toetada jooksvaid turunduskulusid.
  • Rakendustarkvara soetamine või arendamine. Põhitegevuseks vajaliku rakendustarkvara soetamiseks, juurutamiseks või arendamiseks (va kontoritarkvara). Rakendustarkvara arendamise korral peab intellektuaalse vara omandiõigus jääma taotlejale. Teenuse müüjaks peab olema juriidiline isik, kelle tegevusalaks on viimase aasta jooksul olnud hinnapakkumises toodud teenuste müük.
  • Personalikulud. Töölepingu alusel töötavate isikute või juhatuse liikme puhul töövõtu- või käsunduslepingute alusel tekkiv tööjõukulu, maksimaalselt 50% taotluse rahuldamise otsusega määratud toetusest.

Toetust ei saa kasutada järgmisteks kuludeks (184.42 KB, PDF).

 

 

Taotlemine

Enne taotluse esitamist on kohustuslik läbida eelnõustamine ja saada eelhinnang kohalikus maakondlikus arenduskeskuses. Pärast seda saab esitada taotluse Riigi Tugiteenuste e-toetus keskkonnas.

Taotlemiseks vajalikud dokumendid

  • Eelhinnang

    Eelhinnang, mille on koostanud Maakondliku Arenduskeskuse töötaja.

    Eelhinnangu saamiseks tuleks esitada maakondliku arenduskeskuse töötajale digitaalselt allkirjastatud äriplaan, finantsprognoosid ja juhatuse ning osanike CVd.

  • Taotlusvorm (58.17 KB, DOCX) (täidetakse e-toetus keskkonnas)
  • Äriplaan
    Äriplaan annab selge ülevaate ettevõtte planeeritud tegevustest ning sisaldab tegevuskava projekti edukaks elluviimiseks. Vaata ka äriplaani koostamise juhendit (56.86 KB, PDF).
  • Finantsprognoosid. Finantsprognoosid tuleb koostada majandusaastate lõikes. Need koosnevad rahavoogude aruandest, kasumiaruandest ja bilansist. Abiks on isegenereeruvad finantsprognoosid (2019) (83.71 KB, XLSX), (2020) (80.95 KB, XLSX).
  • Finantsaruanded
    Bilanss ja kasumiaruanne eelneva majandustegevuse kohta taotluse esitamisele eelneva kvartali seisuga, kui taotleja on alustanud majandustegevusega.
  • Hinnapakkumised

    Kõikide tehtavate kulude kohta. Ei või olla vanemad kui kolm kuud arvates taotluse esitamise päevast. Kui ostetava asja või teenuse  maksumus ilma käibemaksuta on 5000 eurot või rohkem, siis tuleb esitada kolm sõltumatut ja omavahel võrreldavat hinnapakkumist. Kui kolme hinnapakkumist ei ole võimalik esitada või kui ei valita odavaimat pakkumist, tuleb esitada sellekohane põhjendus. Seadme ostmisel peab hinnapakkumine sisaldama seadme tehnilist kirjeldust.

    Kasutatud seadme soetamisel tuleb esitada alternatiivne hinnapakkumine uue seadme kohta või viide avalikele allikatele, kui antud info on kättesaadav internetis. Kui kasutate viimast varianti, siis esitada vastav lehekülg internetist pdf vormis.

    Kasutatud seadme ostmisel tuleks lisada kasutatud seadme deklaratsioon (26 KB, DOC), selle võib lisada juba taotluse esitamise käigus, aga võib esitada ka maksetaotluse juures.

  • Lähteülesanne
    Lähteülesanne tuleb esitada juhul, kui taotletakse toetust rakendustarkvara arendamiseks.
  • Lepingute koopiad
    Töölepingu koopia, kui taotletakse töötajate töötasu hüvitamist. Töövõtu- või käsunduslepingu koopia, kui taotletakse juhatuse liikme tasu hüvitamist. Juhul, kui lepinguid ei ole veel sõlmitud, siis esitada planeeritava töökoha tööülesannete, töö või käsundi kirjeldus.
  • CVd
    CVd tuleb esitada taotlejas osalust omavate isikute ja taotleja juhatuse liikmete osas.
  • Volikiri
    Vajalik juhul, kui taotleja esindusõiguslik isik tegutseb volituste alusel.
  • Kontserni liikmete skeem
    Kontserni liikmete skeem (32.5 KB, XLS) tuleb esitada, kui taotlejal on tütarettevõtteid või taotleja omab mõnes muus äriühingus muul moel häälteenamust.

Kontakt

Mirjam Jalak

 Telefon:  663 1904
starditoetus@rtk.ee

 

Merit Tints

Telefon:  663 8286
starditoetus@rtk.ee 

 

Jadvi Tõntson

Telefon:  663 1932
starditoetus@rtk.ee 

 

 

Võta ühendust maakondlike arenduskeskustega 

 

E-toetus keskkond

 

 

Projekti teekond

  • Infonõustamine üldise info saamiseks
    Maakondlike Arenduskeskuste spetsialistid nõustavad alustavaid ettevõtjaid eesmärgiga toetada nende äriplaani koostamist ja elluviimist. Infonõustamisel on võimalik saada tagasisidet oma ideedele seoses ettevõtte alustamisega. Samuti antakse infot, millistel tingimustel kvalifitseerub teie ettevõte toetust taotlema ning millised on täiendavad rahastamise võimalused. Soovitame infonõustamist Maakondlikus Arenduskeskuses enne starditoetuse raames eelnõustamise läbimist. Palume võtta ühendust oma piirkonna spetsialistiga.
  • Eelnõustamine eelhinnangu saamiseks

    Maakondlike Arenduskeskuste spetsialistid on ettevõtte tegevuskoha piirkonna ettevõtlusega kõige paremini kursis, seega on nende poolt koostatud eelhinnang RTK-i starditoetuse taotluse kohustuslik osa. Maakondlikud Arenduskeskused asuvad igas maakonnas ning palume oma starditoetuse taotlusele eelhinnangu saamiseks nendega ühendust võtta.

  • Taotluse registreerimine ja vastavuskontroll

    Taotlus koos lisadokumentidega esitatakse  e-toetuse keskkonnas. 
    Oluline on silmas pidada taotluses märgitud projekti alguskuupäeva, sest sellele eelnevalt tekkinud kulusid RTK ei finantseeri. Projekti abikõlbliku perioodi kestvus on 12 kuud.
    RTK kontrollib taotleja ja taotluse vastavust starditoetuse tingimustele, viiakse läbi ka seotud isikute analüüs. Puuduste ilmnemisel informeeritakse sellest taotlejat ning antakse puuduste kõrvaldamiseks lisaaega kuni 10 tööpäeva. Selleks perioodiks peatab RTK taotluse menetlemise. Kui taotleja ei kõrvalda ilmnenud puudusi või ei esita informatsiooni tähtaegselt, langetab RTK  taotluse rahastamata jätmise otsuse ilma sisulist analüüsi tegemata.

  • Taotluse menetlemine

    Kui taotlus vastab tingimustele, algab projekti sisuline hindamine – tutvutakse esitatud äriplaani, finantsprognooside ning eelarves planeeritud kulude abikõlbulikkuse ja põhjendatusega, samuti eelnõustamisel antud hinnanguga. 

    Taotluste hindamine toimub taotleja poolt RTK-le esitatud materjalide põhjal. Vajadusel küsitakse taotlejalt lisainfot või kohtutakse taotlejaga. RTK kaasab  vajaduse korral taotluse hindamisse täiendavaid eksperte ja spetsialiste. ​Taotluste hindamismetoodika. (575.8 KB, PDF) 
Otsus taotluse kohta tehakse üldjuhul 20 tööpäeva jooksul alates taotluse esitamisest. Menetlusaeg pikeneb taotluses esinevate ebatäpsuste kõrvaldamise ja lisainformatsiooni küsimise aja võrra. Otsuse saadetakse taotlejale e-posti teel taotluses märgitud aadressile, otsus on kättesaadav ka e-toetuse keskkonnas projekti materjalide juures. Otsuse koopia saadetakse ka eelhinnangu koostanud Maakondliku Arenduskeskuse spetsialisti e-posti aadressile.
 
  • Projekti muudatuste kooskõlastamine

    Kui soovite muuta tegevusi või teha muudatusi eelarves (konkreetsele tegevusele ettenähtud eelarverea summa muutub rohkem kui 30%), siis kooskõlastage muudatused RTKga: 
    - õigeaegselt – enne muudatuse tegemist ja enne projekti perioodi lõppu ehk projekti perioodi jooksul,
    - kirjalikult – e-toetuse keskkonna kaudu.
    Vajadusel on võimalus taotleda projekti perioodi pikendamist (põhjendatud avaldus esitada abikõlbliku perioodi jooksul, projekti perioodi saab pikendada üks kord ja maksimaalselt kuue kuu võrra). 
    RTK teeb otsuse muudatustaotluse osas 20 tööpäeva jooksul pärast avalduse laekumist.
    Teavitage RTKd, kui toimuvad muudatused Toetuse saaja andmetes ehk nime, aadressi, seaduslike või volitatud esindajate muutumise, ümberkujundamise, pankrotiavalduse esitamise, likvideerija määramise või tegevuse lõpetamise puhul. 

    Kooskõlastage RTKga enne muudatuste tegemist kirjalikult toetuse saaja või tema osa, aktsiate ja nendega seonduvate asjade või õiguste üleandmisega.

  • Toetuse väljamaksmine

    Toetuse väljamaksmise eelduseks on maksetaotluse esitamine koos korrektsete kulu- ja maksedokumentidega. Projekti maksetaotlus esitatakse  e-toetuse keskkonnas (juhend maksetaotluse koostamiseks).  Toetust on võimalik välja võtta täies mahus või kuni neljas osas. Korrektselt esitatud maksetaotluse menetlusaeg on 20 tööpäeva, mille järel kantakse toetus toetuse saaja areldusarvele. Menetlusaeg võib pikeneda, kui maksetaotlus vajab korrigeerimist või lisainfo esitamist.

    Toetust saab välja võtta tasudes arved eelnevalt täielikult või omafinantseeringu ulatuses. Mõlemal juhul on toetuse väljamaksmise eelduseks see, et Toetuse saaja on ostetavad asjad/teenused kätte saanud ja seda tõendanud (reeglina on tõenduseks tööde/asja üleandmis-vastuvõtu akt, kirjavahetus, saateleht, arve või leping, kui see kajastab teavet üleandmise kohta). Arvete osalise tasumise puhul tuleb Toetuse saajal toetuse laekudes tasuda maksetaotluses kajastatud arved täielikult, ning hiljemalt 10 tööpäeva jooksul pärast toetuse laekumist tuleb esitada RTKle tõendid maksete tegemisest.

    Sularahas arveldamine ei ole aktsepteeritav, kõik toetusega seotud kulud peavad olema tasutud ettevõtte arveldusarvelt. Arve peab olema koostatud abikõlbliku projekti perioodi jooksul, samuti peab kaup või teenus peab olema kätte saadud abikõlbliku projekti perioodi jooksul.

    Kasutatud seadme ostmisel on vajalik esitada kasutatud seadme deklaratsioon.

    Kajastage toetuse saamine oma raamatupidamises vastavalt EV Raamatupidamise Toimkonna juhendile RTJ 12 „Valitsusepoolne abi”.  Raamatupidamise Toimkonna juhendid vt. http://www.rmp.ee/raamatupidamine/rtj/ .
    Dokumendid palun arhiveerige viisil, mis tagab nende säilimise määruses nõutud tähtajani. Kulu abikõlblikkust tõendavaid dokumente ja muid tõendeid säilitatakse vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 1303/2013 artikli 140 lõikele 1. 
    Kui viimane toetuse väljamakse tehti: 
    - enne 30. juunini, siis säilitatakse dokumente vähemalt 4 kalendriaastat (kalendriaasta arvestus algab väljamakse tegemise aasta 1.jaanuarist). 
    - juulist kuni 31. detsembrini, siis säilitatakse dokumente vähemalt 4 kalendriaastat (kalendriaasta arvestus algab väljamakse tegemise aastale järgnevast 1.jaanuarist). 

  • Avalikkuse teavitamine Toetuse saajal on kohustus teavitada saadud toetusest. Teavitusjuhend ja logod.

  • Arengunõustamine abikõlblikkuse perioodil

    Pärast starditoetuse taotluse rahuldamise otsust asub ettevõtja oma äriplaani ellu viima. Maakondlikes Arenduskeskustes oodatakse arengunõustamisele, et pakkuda ettevõttele igakülgset abi seatud eesmärkide saavutamisel ning eraldatud toetuse sihipärasel kasutamisel. Kogu abikõlbulikkuse perioodi jooksul toimub vähemalt neli arengunõustamist, ent neid võib vajadusel olla ka rohkem. Oluline on siinkohal mõista, et nii ettevõtja kui Maakondliku Arenduskeskuse spetsialisti eesmärk on üks – käivitada toimiv ettevõte ning teha seda kooskõlas kehtestatud tingimustega.
    Esimene arengunõustamine toimub kuue kuu jooksul pärast projekti abikõlblikkuse perioodi algust. Selleks võtab Maakondliku Arenduskeskuse spetsialist (eeldatavalt sama isik, kes viis läbi taotluse eelnõustamise) toetuse saajaga ühendust ja lepib kokku mõlemale sobiva kohtumisaja.

  • Vahearuandlus

    Toetuse saaja kohustub pärast abikõlblikkuse perioodi lõppu esitama e-toetuse keskkonnas projekti vahearuande,  kus fikseerib tehtud tegevused, kulud ja soetatud varad. Vahearuande esitamise täpne tähtaeg on toodud taotluse rahuldamise otsuses. Vahearuande esitamisega seonduvates küsimustes palume ühendust võtta Maakondlikus Arenduskeskuses arengunõustamisi läbi viinud spetsialistiga.

  • Arengunõustamine pärast abikõlblikkuse perioodi

    Arengunõustamine on süsteemne ja pikaajaline, vähemalt kolmeaastane kliendisuhe arengunõustamist korraldava asutuse ja toetuse saaja vahel, mille eesmärk on  toetada äriplaanis toodud tegevuste järjepidevat elluviimist ja kavandatud tulemuste saavutamist.

    Toetuse saajal on kohustus läbida arengunõustamine vähemalt kord poolaastas. Rahuldamise otsuses on kirjas konkreetsed tähtajad, millal arengunõustamine peab olema läbitud.

    Toetuse saaja esitab arengunõustamistel käies Maakondliku Arenduskeskuse spetsialistile bilansi ja kasumiaruande eelneva kvartali seisuga.

  • Projekti lõpetamine

    Projekti lõppedes esitab toetuse saaja RTK-ile läbi e-toetuse keskkonna lõpparuande, täpne kuupäev on fikseeritud taotluse rahuldamise otsuses. Lõpparuandele tuleb lisada ettevõtte finantsaruanded ja tähtsamad majandusnäitajad (vt vormi "Vahearuandlus" punkti alt).  Lõpparuande esitamise hetkeks peab toetuse saaja olema saavutanud kõik seatud eesmärgid vastavalt esitatud äriplaanile ja finantsprognoosidele.

  • Tulemuste hindamine. 

    RTK viib läbi meetmete mõju hindamist uuringu või järelaruannete küsimise teel. Kui teie ettevõte on sattunud uuringu valimisse ja olete saanud ankeedi vastamiseks, oleme tänulikud koostöö ja tagasiside eest. Hindamise tulemuste alusel saab RTK tulevikus paremini vastata ettevõtete ootustele ja arendada tegevusi efektiivsemaks.

     

 

11.09.2019