Kasulik teada
Struktuuritoetuste õigusaktid
- Vabariigi Valitsuse 1. septembri 2014. a määrus nr 143 "Perioodi 2014–2020 struktuuritoetusest hüvitatavate kulude abikõlblikuks lugemise, toetuse väljamaksmise ning finantskorrektsioonide tegemise tingimused ja kord"
- Vabariigi Valitsuse 12. septembri 2014. a määrus nr 146 „Perioodi 2014–2020 struktuuritoetuse andmisest avalikkuse teavitamise, toetusest rahastatud objektide tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise nõuded ja kord“
Euroopa Liidu õigusaktid 2014–2020
Meetmepõhised õigusaktid 2014-2020
Kogu Euroopa Struktuuri- ja Investeerimisfonde puudutava informatsiooniga on võimalik tutvuda veebilehel www.struktuurifondid.ee.
Teavitamine
Teavitamine struktuurivahenditest saadud toetusest
Logo kasutatakse lähtudes toetust saanud projekti iseloomust kas kleebisel, kodulehel, plakatil, stendil, tahvlil või lisatakse logo objektile tootmise käigus. Logo kasutamise juhend (PDF).
Üldised kujundusfailid ja fondispetsiifilised kujundusfailid eesti ning inglise keeles (sh logodega slaidipõhjad) on leitavad struktuurifondi kodulehel.
Teavitamine siseriiklikest programmidest
- Maakondade arengustrateegiate elluviimise toetusmeede
- Ida-Viru maakonna ettevõtluse ning inimeste tööalaste oskuste mitmekesistamise toetus
- Ida-Virumaa tööstusinvesteeringute toetamine
- Kagu-Eesti ettevõtluse arengu toetusmeede
- Regionaalsete investeeringutoetuste andmise programm
- Setomaa programm
- Peipsiveere programm
- Väikesaarte programm
- Kergliiklusteede toetusskeem
- Ettevõtjate elektriliitumiste pilootprogramm
- alates 2018. aasta taotlusvooru esitatud Väikesaarte programmi projektidele;
- alates 2020. aasta taotlusvooru esitatud Setomaa programmi ja Peipsiveere programmi projektidele;
- Regionaalsete investeeringutoetuste andmise programmi, Kergliiklusteede toetusskeemi ja Ettevõtjate elektriliitumiste pilootprogrammi projektidele, mille abikõlbliku perioodi lõpp-kuupäev on hilisem kui 01.09.2018.a.
.jpg (JPG) .pdf (PDF) .ai (153.87 KB)
Maaeluministeeriumi logo kohaldub:
- 2018. aasta ja 2019. aasta taotlusvooru esitatud Setomaa programmi projektidele;
- 2018. aasta ja 2019. aasta taotlusvooru esitatud Peipsiveere programmi projektidele.
.jpg (JPG) .pdf (PDF) .ai (165.4 KB)
Riigiabi
Mis on riigiabi?
Riigiabi on EL toimimise lepingu artikkel 107 mõistes “…igasugune liikmesriigi poolt või riigi ressurssidest ükskõik missugusel kujul antav abi, mis kahjustab või ähvardab kahjustada konkurentsi, soodustades teatud ettevõtjaid või teatud kaupade tootmist, ühisturuga kokkusobimatu niivõrd, kuivõrd see kahjustab liikmesriikidevahelist kaubandust.”
Otsustamisel, kas tegemist on riigiabiga, tuleb lähtuda järgmistest tingimustest:
- Abi antakse riigi, linna või valla vahenditest, s.h ka riigi sihtasutuste (nt EAS, KIK, PRIA) või avalik-õiguslike asutuste (nt Kultuurkapital) ja avaliku sektori valitseva mõju all olevate äriühingute poolt antavad toetused ning riigiabi võib anda mitte üksnes rahaliste toetuste või intressitoetuste vormis, vaid ka laenu, laenutagatise, kapitalisüsti jms vormis;
- Abimeetmel on valikuline iseloom, st ta on suunatud teatud ettevõtjale, ettevõtjate grupile või mingite kindlate kaupade tootmiseks või omavad abimeedet administreerivad ametkonnad teatud kaalutlusõigust (kõik taotlemisel põhinevad meetmed on valikulised);
- Abimeede annab eelise abi saajale, näiteks: ettevõtja ostab/rendib riigi maad hinnaga, mis on madalam turuhinnast, ettevõtja müüb riigile maad turuhinnast kõrgema hinnaga, sooduslaen, ettevõtja saab riigilt riskikapitali tingimustel, mis on soodsamad kui erainvestori poolt pakutava riskikapitali puhul, maksuvabastused, toetus koolitusel osalemiseks; investeeringutoetus;
- Abimeede moonutab või võib moonutada konkurentsi ja kaubandust Euroopa Liidu riikide vahel, praktikas piisab üldjuhul selle tingimuse täitmiseks, kui abisaaja osaleb majandustegevuses. Otsustavaks teguriks on siinkohal potentsiaalne konkurentsi moonutamine, mitte asjaolu, et tegelikkuses avalduvad moonutamise tagajärjed üksnes kõnealuses liikmesriigis. Ka abisaaja õiguslik vorm ei oma tähtsust – näiteks võib mittetulundusühing olla tegev majandustegevuses (MTÜ-de puhul võib olla tegemist riigiabiga MTÜ-le või tema liikmetele. Üldjuhul, kui kaubaturul tegutseb MTÜ (tema liikmed on delegeerinud neile seadusega pandud ülesande MTÜ-le – näiteks jäätmete kogumise ja taaskasutuse), tuleks abi saajaks lugeda MTÜ-d. Kui aga MTÜ on vaid abi vahendaja, on abi saajad MTÜ liikmed).
Juhul kui abi vastab kõigile neljale tingimusele, on tegemist riigiabiga. Täpsemalt saab riigiabist lugeda riigiabi käsiraamatust, mis on kättesaadav Rahandusministeeriumi koduleheküljelt http://www.rahandusministeerium.ee/riigiabi.
Vähese tähtsusega abi
Vähese tähtsusega abi on seega üks erandeid, mille alusel võib riigiabi tunnustele vastavat toetust ettevõtjatele anda.
Ettevõtjatel on võimalik taotleda ja kasu saada erinevatest riiklikest toetusmeetmetest ja programmidest, mille kaudu ettevõte saab erinevat liiki riigiabi. Üldjuhul ei ole erinevatel abi liikidel piirmäärasid ühe ettevõtte kohta, kuid erandiks on vähese tähtsusega abi (VTA).
Vastavalt määrusele 1407/2013 ei tohi ühele ettevõtjale, ja kontsernile, millesse ettevõtja kuulub, antava VTA kogusumma mis tahes kolme ettevõtte majandusaasta pikkuse ajavahemiku jooksul ületada 200 000 eurot. Siinkohal tuleb silmas pidada, et vähese tähtsusega hulka loetakse ka põllumajanduslik vähese tähtsusega abi (määrus 1408/2013) ja kalanduslik vähese tähtsusega abi (määrus 717/2014). Ehk siis määruse 1407/2013 alusel VTA andmisel ei tohi selle määruse alusel antud VTA-le ületada 200 000 eurost piirmäära koos põllumajandusliku ja kalandusliku VTA-ga.
Rendi või tasu eest kaupu vedava maanteetranspordi valdkonnas tegutseva taotleja puhul ei ületa mis tahes kolme ettevõtte majandusaasta pikkuse ajavahemiku jooksul taotlejale eraldatud vähese tähtsusega abi kogusumma koos meetme raames taotletava toetusega 100 000 eurot.
Abi andmine
Kõigi abi andjate poolt ettevõtjale antud VTA ja ka muu riigiabi kohta saab infot Rahandusministeeriumi riigiabi- ja vähese tähtsusega abi registrist, kuhu on võimalik päringut teha aadressilt http://www.rahandusministeerium.ee/riigiabi.
Andmekorje
Euroopa Sotsiaalfondi andmekorje
ESFi andmekorje alla kuuluvad kõik need osalejad, kelle tegevuste maht ühe projekti raames ületab 32 akadeemilist kontakttundi. RTK rakendatavatest meetmetest kohaldub andmekorje kohustus meetmete 12.1.1, 12.1.2. ja 12.2.7 toetuse saajatele. Rakendusüksusel on kohustus esitada andmed Statistikaametile kord kvartalis.
Euroopa Sotsiaalfondi andmekorje juhend (906.87 KB, DOCX)
Euroopa Sotsiaalfondi andmekorje vorm (414.45 KB, XLSX)
Vormid Haridus- ja Teadusministeeriumi projektidele
-
Andmekorje sisendtabel (141.97 KB, XLSX) (1. lehel on väljade seletused)
-
Andmekorje laiendatud sisendtabel (155.36 KB, XLSX) (1. lehel on väljade seletused)
Vormid Sotsiaalministeeriumi projektidele
- Andmekorje sisendtabel (292.5 KB, XLS)
- Andmekorje laiendatud sisendtabel (362.5 KB, XLS)
Valdkond „Eakatele, erivajadustega ja toimetulekuraskustega inimestele ning nende pereliikmetele töölesaamist toetavad hoolekandeteenused“
- Andmekorje sisendtabel (297.5 KB, XLS)
- Andmekorje laiendatud sisendtabel (368 KB, XLS)
Valdkond „Lapsehoiukohtade loomine ja teenusepakkumise toetamine 0–7-aastastele lastele“
- Andmekorje sisendtabel (307.5 KB, XLS)
- Andmekorje laiendatud sisendtabel (376 KB, XLS)
Sotsiaalministeeriumi TATid
- Andmekorje sisendtabel (147 KB, XLS)
- Andmekorje laiendatud sisendtabel (362.5 KB, XLS)
Juhendid
Rahandusministeeriumi juhend „Läbivad teemad valdkonna arengukavas“ (PDF)
Riigiasutustest toetuse saajatele Perioodi 2014-20 struktuurivahendite maksetaotluse kuludokumentide loetelu koostamine SAP BO keskkonnas ja andmete impordi juhend. (DOCX)
Juhis toetuse saajale hanke läbiviimiseks riigihanke korraldamise üldpõhimõtete kohaselt (9.48 MB, PDF)
Abimaterjal: Kuidas hinnata võrdsetele võimalustele avalduvat mõju struktuuritoetustest rahastatud projektides? (304.64 KB, PDF)
- E-koolikoti üldinfo (545.91 KB, PDF)
- E-koolikotti materjalide lisamise lühijuhend (1.42 MB, PDF)
Struktuuritoetuste elektrooniline keskkond E-toetus on toetuse saaja töölaud ja abimees. Selleks, et keskkonna kasutamine mugavam oleks, on valminud üldine keskkonda tutvutav video ning juhendid maksetaotluse vormi täitmise kohta.
E-toetuse videojuhendid
Ülevaade keskkonnast - kuidas leida projekti andmeid ja milliseid dokumente saab keskkonnas täita ning esitada.
Maksetaotluse vormi täitmine - kokku on 5 videojuhendit. Esimeses juhendis on ülevaade maksetaotluse vormist. Juhendid 2 ja 3 on põhiliste vormilehtede täitmise kohta. Juhendid 4-5 annavad suunised, kuidas erinevate toetuse maksmisviiside (tegelike kulude alusel, kindlasummaline makse) korral andmeid maksetaotlusesse sisestada.
– Video 1: vormi üldtutvustus
– Video 2: üldandmete lehe täitmine
– Video 3: kulusid tõendavad dokumendid
– Video 4: kuludokumendi andmete sisestamine
– Video 5: kindlasummaline makse
Toetuse väljamaksmine
Euroopa Liidu toetus makstakse välja alles pärast seda, kui projektikulud on tehtud ja toetuse saaja poolt tasutud.
Projekti kulude hüvitamiseks esitab toetuse saaja rakendusüksusele maksetaotluse. Toetus makstakse välja, kas:
- tegelike ja tasutud abikõlblike kulude alusel (tavamakse)
- kulude lihtsustatud hüvitamisviiside – ühtne määr, standardiseeritud ühikuhind, kindlasummaline makse – alusel (tavamakse)
- põhjendatud juhtudel ka ettemaksena
Iga konkreetse projekti toetuse maksmise kord on määratud taotlusvooru määruses.
Projekti partner (taotluse lehel „Partnerid ja makse saajad“ rolliga partner) esitab tegevuste elluviimisel tekkinud kulude aluseks olevad dokumendid toetuse saajale, kes kajastab need projekti maksetaotluses. Makse tehakse toetuse saaja pangakontole, kes kannab selle edasi partnerile.
Kulude hüvitamisviisidest ja toetuse maksmisest loe täpsemalt juhendist projektide ettevalmistamiseks ja rakendamiseks (602.56 KB, PDF)peatükid vastavalt 1.10 ja 2.2.
Maksetaotluste esitamine toimub E-toetuse keskkonnas.
Kui vajate keskkonnas toimetamisel tuge, võtke julgelt ühendust oma projekti koordinaatoriga.
Maksete prognoos
Projekti alguses ning vajadusel enne uut eelarveaastat (vaata projekti rahuldamise otsust) tuleb esitada prognoos maksete tegemiseks, milles tuuakse välja maksetaotluste esitamise ajad ja eeldatavad toetuse summad.
Vormid
- Prognoos maksete tegemiseks (17.78 KB, XLSX)
- Omafinantseeringu ulatuses tasutud kuludokumentide alusel makstud toetuse aruanne (39 KB, XLS) – kui kuluhüvitamise viis on taotlusvooru määruses lubatud
- Tööpraktika tunnistus (710.19 KB, RTF) – meetme “Töölesaamist toetavad teenused“ projektidele
- Maksetaotluse ja ettemakse aruande vorm (25.2 KB, XLSX)
- Perioodi ettemaksetaotluse vorm (40.09 KB, XLSX)
- Tööajatabeli vorm (14.25 KB, PDF)
- Tööajatabel 2020 (59.45 KB, XLSX)
- Tööajatabel 2019 (57.85 KB, XLSX)
- Puhkuseinventuuri vorm (20.95 KB, XLSX)
- Doktorikoolide aruande vorm (näidis) (10.75 KB, XLSX)
Aruandlus
Projekti edenemise kohta esitab toetuse saaja rakendusüksusele projekti vahearuandeid ning lõpparuande, mis koosneb projekti tegevuste arengu sisulisest kirjeldusest ja näitajate täitmise saavutamisest.
Aastaaruanded esitatakse e-toetuse keskkonnas, v.a tegevuses “Rakendusuuringute toetamine nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondades”. Nimetatud tegevuse aruanded esitatakse Eesti Teadusinfosüsteemis.
Maksete prognoos
Projekti alguses ning vajadusel enne uut eelarveaastat (vaata projekti rahuldamise otsust) tuleb esitada prognoos maksete tegemiseks, milles tuuakse välja maksetaotluste esitamise ajad ja eeldatavad toetuse summad.
Aastaaruannete väljad
- Institutsionaalne arendusprogramm TA asutustele ja kõrgkoolidele (318.51 KB, PDF)
- Riikliku tähtsusega teaduse infrastruktuuri toetamine teekaardi alusel (280.24 KB, PDF)
- Teaduse tippkeskuste toetamine teaduse rahvusvahelise konkurentsivõime ning tippkvaliteedi tugevdamiseks (276.81 KB, PDF)
- Teaduse populariseerimise alategevus Teeme+ (281.06 KB, PDF)
- Kõrghariduse rahvusvahelistumine, mobiilsuse ja järelkasvu toetamine Dora Pluss (269.92 KB, PDF)
- Teaduse rahvusvahelistumine, moviilsuse ja järelkasvu toetamine Mobilitas Pluss (391.51 KB, PDF)
- Teaduse populariseerimine TeaMe+ (275.42 KB, PDF)
- Kõrghariduse erialastipendiumid nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondades (273.35 KB, PDF)
- Valdkondliku teadus- ja arendustegevuse tugevdamine (RITA) (262.75 KB, PDF)
- IT akadeemia teaduse toetusmeetme rakendamine (45.37 KB, PDF)
- Aruannete väljade koondtabel (18.42 KB, XLSX)
Aastaaruannetega esitatavad vormid
- ASTRA kalendriaasta tegevuskava ja eelarve (13.55 KB, XLSX)
- ASTRA koostöö ettevõtetega (13.06 KB, XLSX)
- Mobiilsus ASTRA doktorikoolide lõikes (13.83 KB, XLSX)
- Majandustegevuste maht (näidis) (12.4 KB, XLSX)
- Perioodi maksetaotrluse prognoosi vorm (26.06 KB, XLSX)
Sotsiaalministeeriumi projektide vormid
Sotsiaalministeeriumi toetuse andmise tingimuste (TAT) käskkirjaga kinnitatud toetuse saajatele (ei kehti avatud taotlusvoorude projektidele)
- Vahe- ja lõpparuanne (46.46 KB, DOCX)
- Eelarve täitmise aruanne (984 KB, XLS)
- Seirearuannete koostamise JUHEND (1.42 MB, DOC)
- Aruandevormide kinnitamise käskkiri (114.34 KB, PDF)
Lisainfo
- Haridus- ja Teadusministeeriumi suuna projektide vahe- ja lõpparuande näidisvorm (276.3 KB, PDF) (Innove)
- Abimaterjal: kuidas hinnata võrdsetele võimalustele avalduvat mõju projektides (304.64 KB, PDF)(ÜKP fondide võrdõiguslikkuse kompetentsikeskus)
Hindamiskomisjonid
Piirkondade konkurentsivõime tugevdamise investeeringute toetusmeetme hindamiskomisjon (2.61 MB, RTF)
Piirkondlikud algatused tööhõive ja ettevõtlikkuse edendamiseks (2.6 MB, RTF)
Regionaalsete kompetentsikeskuste arendamise meetme hindamiskomisjoni käskkiri (2.6 MB, RTF)
Väikesaarte programmi hindamiskomisjoni registreerimisleht (84 KB, DOC)
Kagu - Eesti ettevõtluse arengu toetusmeetme hindamiskomisjoni koosseisu kinnitamine (202.01 KB, PDF)
Ida-Virumaa tööstusinvesteeringute toetusmeetme (alates 2020) hindamiskomisjon (198.11 KB, PDF)
Ida-Viru maakonna ettevõtluse ning inimeste tööalaste oskuste mitmekesistamise toetusmeetme hindamiskomisjon (195.34 KB, PDF)